Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi)

Модератор: Търговецът на кристал

Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi)

Мнениеот Търговецът на кристал » 26 Ное 2011, 23:21

Така. Не очаквам кой знае какъв наплив, но предвид новопоявилите се хора из темата за опера, може пък някой да се сбърка и да реши, че му се слуша. Избраната ария е от "Травиата" - опера, която, макар и смятана за "чалгата на операта" (това определение наистина съм го чувала, не се бъзикам), е много, ама много подходяща за нетренирано ухо.
Вече сме имали един контест с ария от нея, но тази би трябвало да пожъне по-голям интерес.

Какво се случва - накратко. Виолета е куртизанка, която след боледуване се връща към социалния живот (болна е от туберкулоза, но става ясно, че е в нещо като ремисия). Организира тържество, по време на което един младеж - Алфредо - й се обяснява в любов, но тя не дава вид да се е впечатлила много от това, а и по природа избягва продължителните и сериозни връзки. Казано съвсем накратко, отсвирва момчето, но тъкмо когато той си тръгва, тя сякаш размисля и му дава едно цвете (по автор - камелия, струва ми се :mrgreen: ) със заръката да й го върне, когато то увехне (което, предполага Алфред, ще се случи още на следващия ден).
Алфред си тръгва, Виолета остава сама и тогава идва тая ария. Тя хем е свикнала на свободния живот и не е готова да жертва свободата си, хем момъкът е пробудил някакви чувства у нея...

И така, представям ви:
Джоан Съдърланд
Мария Калас
Анна Мофо
Анна Нетребко
Мариела Девия
Лейла Геншер (почва от 04:08)
Елена Мосуч (почва от 04:20 някъде)
Монсерат Кабайе (почва от 04:53, но го чуйте цялото - много си заслужава)
Едита Груберова
Рената Тебалди
Рената Ското

Знам, че има и още, но тия са ви предостатъчни, струва ми се. Яд ме е, че не намерих поне приличен запис на Нели Миричою. Чак се зачудих какво съм й харесвала преди.
"Аз съм половинчата, незаключена, с една обувка, с половин сърце , аз съм лъч в безкрая, неизслушан диск... наивна много пъти, шарена, непослушна..."
В края на ноември
Аватар
Търговецът на кристал
My kinda heaven
 
Мнения: 9907
Регистриран на: 22 Юли 2005, 16:12
Местоположение: Танжер. И не само.
Благодарил (а): 226 пъти.
Поблагодарили: 853 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Dr Dulcamara » 27 Ное 2011, 10:02

Хиляди благодарности, Търговецо, за новия контест, за предложените изпълнения, за труда и отделеното време! :salute:

От шест часа съм ги заслушал и не мога да избера най-добрите. Едни са изобщо много добри, други просто обичам, трети ми допадат като маниер на пеене. Много ми е трудно да се абстахирам от това, което знам и съм чувал от отделните певици и да оценя конкретните изпълнения. Фаворитката ще бъде май от втората половина, а в първата имам две любимки. :D Ще почакам до довечера "да ми мине малко" и пак ще опитам. :D

П.П.
Това "... макар и смятана за "чалгата на операта" ..." си го писала вече и за друга опера на същия композитор. Ако още веднаж го видя, ще ти пусна едно "конско", та целият форум да види ... срама ти.
Аватар
Dr Dulcamara
Форумозавър Рекс
 
Мнения: 759
Регистриран на: 16 Окт 2010, 18:39
Местоположение: София
Благодарил (а): 94 пъти.
Поблагодарили: 158 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Търговецът на кристал » 27 Ное 2011, 12:26

Ох, пак ще трябва да обяснявам. Това за "чалгата на операта" не съм го измислила аз - от тъкмо две места в оперните среди съм го чувала, но идеята му е, че просто това е най-популярната опера в световен мащаб (вероятно, де - чувала съм същото за "Кармен" и "Бохеми", като последното ми звучи крайно невероятно и необяснимо). И е толкова популярна, че всеки я е чувал (който и човек от улицата да хванеш, ако го попиташ дали е чувал за операта "Травиата", ще я знае. Пробвай да питаш същия човек за... примерно, "Андре Шение" или "Федора"), а на мен - признавам - мъничко ми е втръснала. Много я обичам, факт, но просто... съм се пренаситила.

Ще дам два примера извън операта, за да разбереш какво точно имам предвид. Имам си 3 най-най-най-любими групи евър. Smokie, Pink Martini, The Eagles. Pink Martini ги оставям настрана, щото там ситуацията е по-особена, но:
- всеки е чувал за Smokie. Или ако не е, то като чуе тази песен, се сеща и се оказва, че я знае. А те имат тооооолкова много тоооооолкова по-хубави, че вече почвам да се нервирам. И почна да ми омръзва да я слушам, признавам. В този смисъл, "Алис" е чалгата на Smokie и съвсем не бих се обидила, ако някой о каже, защото ще е прав.
- за Ийгълс не са чували всички, но и онези, които не ги знаят, са слушали до откат тази песен, която има божествен текст, много е психарска, преди ме радваше, но вече наистина е сякаш свръхпопулярна за сметка на други парчета на същата група, които са ПОНЕ толкова добри (ако не и по-добри, поне според мен). И да, чалгизираха я. И напоследък като я чуя, чак ми става кофти - втръснала ми е от слушане и ми е тъпо, че хората асоциират такава страхотна група само с тая песен, при условие, че имат прекрасни неща като това (то не е баш тяхно, но техният вариант ми харесва ужасно много) и това, например (страхотен текст, обожавам го и това е една от любимите ми песни изобщо).

Гледай колко нещо изписах. Дано сега да съм по-ясна, щото по-добре от това не мога да го обясня. Героят на Ричард Гиър в "Хубава жена" не води героинята на Джулия Робъртс на "Травиата" само заради сюжета - просто съвпадението явно е устройвало сценаристите. Можеше да я заведе и на "Манон Леско", нали? :wink: Пуснеш чешмата - теква "Травиата", това е положението. И това на моменти започва да ме дразни, това е. Иначе наистина я обичам много и никога не съм го крила. И все ме е яд за начина, по който протича второ действие - ми да беше теглила една майна на онзи дъртак и да си беше стояла с Алфред! Той вярно, че е мухльо, но очевидно беше щастлива с него.
"Аз съм половинчата, незаключена, с една обувка, с половин сърце , аз съм лъч в безкрая, неизслушан диск... наивна много пъти, шарена, непослушна..."
В края на ноември
Аватар
Търговецът на кристал
My kinda heaven
 
Мнения: 9907
Регистриран на: 22 Юли 2005, 16:12
Местоположение: Танжер. И не само.
Благодарил (а): 226 пъти.
Поблагодарили: 853 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Dr Dulcamara » 27 Ное 2011, 16:46

След много колебания, опити да "изравня" записите и едно голямо пристрастие:

1. Монсерат Кабайе;
2. Джоан Съдърланд - ужасен запис, но автентичен, чува се дори суфльора;
3. Мариела Девия - записът е много странен, сякаш отдалеч, не може така да й глъхне гласът.

Трябваше да намеря място и за Анна Мофо, и Лейла Геншер, а и за повечето от останалите.

П.П.
Търговецът на кристал написа:Ох, пак ще трябва да обяснявам. ... че е мухльо, но очевидно беше щастлива с него.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D ... :wink:
Аватар
Dr Dulcamara
Форумозавър Рекс
 
Мнения: 759
Регистриран на: 16 Окт 2010, 18:39
Местоположение: София
Благодарил (а): 94 пъти.
Поблагодарили: 158 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Barberini » 28 Ное 2011, 21:37

Това ще е от типа "драга редакция", радвам се, че нашата тъй уважавана модераторка (тук той минава с голямата баданарка), известна с префинения си вкус, зорък поглед над постановките и неразбрана, заради странната й любов към композитор с толкова звучното име Пучини... Дано маслото и медът стигнат, че както съм я подкарал... :wink: Сега да се върна на радостта, тя е от избора на сопранова ария, при това доста игрива, типично като за куртизанка, да не използувам далеч по-груба думичка в тоя престижен форум. Както казват в добрия стар Холивуд, ролята на проститутка или хомосексуален винаги могат да ти донесат Оскар. Последна скоба, преди да се отнеса и "полетя" като нашата Виолета Валери - "чалгата в операта", как се надявах да кажеш, че си я чула от мен, ама нейсе, макар че и аз не съм автор на тази паметна фраза, ама простете, тя операта по своята същност си е бая чалгица, щото темите не са по-различни, то от Светата книга (Стария завет) няма нищо ново. Сиреч няма нищо обидно да наречеш нещо втръснало до слушане като двете арии на херцога от "Риголето", другата тенорова ария, но на Манрико от "Трубадур", или пък далеч по-ужасната, заради която никой не спи, хеле пък ние на последните редове в операта, когато Румен Дойков се опитва да я изпее (наскоро се замислих кой би бил "мечтания ми състав и не бих пропуснал да вкарам в него Райнето, Руменчо, Всеебко и другите не съм ги наосал...)
Та милата, винаги свободна Виолета, драга редакция, имате върло сериозен пропуск в избора си, защото сте пропуснали поне две великолепни колоратурки, които по своята природа и начин на изпълнение, достойно могат да бъдат кралици на проститутките, пардон на разпътните жени на оперната сцена. Едната е Суми Йо, за която може и да ви простя, но за втората, тъмница, восък и другите неща си ги знаете, хеле пък защото, когато рекна името й, ще се плеснете по научното чело и ще осъзнаете ужасната си и непростима грешка.
Ся, по списъка да вървим, който взех, че изслушах чинно и изпълнително, с едно единствено изключение – изпълнение на никому неизвестна американска певица от гръцки произход, чието име не споменавам. Ще ги групирам на три, такива, който не бива да слушаме в първо действие на Разпътната, такива, които може и с известни уговорки да дочуем, и такива, които са задължителни, защото май по-добри няма…
1. Първа група – онази певица, която в тоя запис е като бясна леля от блока, няма да обяснявам защо, Монсерат Кабайе, вие, драга редакция, знаете, че я обожавам, но не и в тази ария, липсват ми всичките трилери, няма я онази игривост и лекота; Рената Ското, просто защото записът й не е подходящ, а и е малко истерично и Рената Тебалди, сега вкъщи слушам записът й за DECCA, тцъ, не е заради тежестта, защото тя има толкова сочен глас, но нещо не ме кара да се разданся във валсова стъпка, да не забравим и Нетребко, мис Свински очички, я ми обясни що туй девойче като руски цар чупи чашата с шампанско? В неиното изпълнение най-хубавото беше Вийязон.
2. Мофо – леле колко е красива, това е най-красивата Виолета, само Тереса Стратас е по-трагична в последното действие, но пък не е толкова красива, мисля, че видеото е малко късно, а и тя е дъбната, което не е честно; мислех, че Девия е спряла да пее и в Травиата, има по-ранен запис, в който е прекрасна, а и знаеш, че тя ми е от големите любимки, заедно с Лейла Генчер, но Виолета не е и нейната бира, не знам защо, поне не й в първо действие, искам да чуя все пак колоратура.
3. Мосуч – хе, ако набараме и по-добър запис с нашата румънка, това ще е новата Виолета, която да понесе мантията на плещите си след великата Джоун Съдерланд, при която си личи само с какво удоволствие пее всички онези украшения на другаря Верди, в тая кабалета Съдерланд, само дето не ми казва, хей, чуй тая музика, остави се да те понесе, танцувай с нея и виж само какво мога да направя с гласа си – да, няма да повярвам, че ще се тръшне да мре охтичава, но нали все пак това е музика, иначе щяхме да си ходим на театър; Груберова е другата, хехехе, някои казват, че тая роля не била за нея, глупости, намерих един запис от 1985 под палката на Карлос Клайбер от Мюнхен, тая ария е, а бе, нямам думи просто… Последната, която е и тъй престъпно пропусната, е Бевърли Силс, не знам как успя да забравиш за най-злобната Виолета в дуета й със стария Жермон и другата, която успява да досложи и доукраси дори и Верди. Или да обобщя – две Виолети в първо действие Йованка Съдерландова и Бабълс.
Credeasi misera!
Аватар
Barberini
В началото бе словото
 
Мнения: 17
Регистриран на: 02 Юли 2008, 19:37
Благодарил (а): 0 пъти.
Поблагодарили: 1 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Търговецът на кристал » 29 Ное 2011, 09:42

Льобофф моя, ах, как ми липсваш само! И колко си прекрасен, и как ти се зарадвах на включването!
Вярно, нещо средно между телефон на доверието и "Адрес 4000", ама... ей, Барб, как ми липсвуваш! И имаш поздрави от (надявам се) благоверния - тоя уикенд сме по разни панахиди и едно друго събитие, но другия предлагам обезателно да се видим. И то чак тогава, защото просто през седмицата е трудно да се организира. Директно ми пиши на съобщение или звънни, за да ми кажеш кой ден ти е удобно, щото като ти видях мнението тук, само дето не ревнах.

Тъй. Нататък - признавам за качеството на записите, но на Девия и Мосуч просто не им намерих по-добри в Ютюб. Същото е положението и с доста от другите. То си беше нужно да направя това уточнение, когато ги пусках, наистина.

А за Силс - да, изплющях си челото и си посипах кротко главата с пепел. За Съдърланд... това сме го бистрили стотици пъти - тя Е Виолета. Без значение как изглежда и прочее, но тя Е. Нещо не мисля, че съм й намерила най-добрия запис - аз търсих онзи с Павароти, но не го открих, та гледах поне да не е твърде късен като година.

Само за Кабайе не съм съгласна. Вярно, че не е нейната ария, но виж колко добре звучи, беееее... М, и за Вийязон не съм съгласна - то по-противен от него май е само Аланя. Къдрав, гърчав и черен, към он!
"Аз съм половинчата, незаключена, с една обувка, с половин сърце , аз съм лъч в безкрая, неизслушан диск... наивна много пъти, шарена, непослушна..."
В края на ноември
Аватар
Търговецът на кристал
My kinda heaven
 
Мнения: 9907
Регистриран на: 22 Юли 2005, 16:12
Местоположение: Танжер. И не само.
Благодарил (а): 226 пъти.
Поблагодарили: 853 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Barberini » 29 Ное 2011, 11:38

Очевидно не си съгласна с мнението ми за Груберова, но наистина трябва да я чуеш в студийния запис с Нийл Шикоф, мисля, че старият Жермон беше Джорджо Дзанканаро, Addio-то е великолепно, пее и двата куплета, май само Кабайе е толкова добра на финала; а и още нещо - снощи слушах Силс и в записа й с Краус, както и в този с Геда - бе знам, че не харесваш Геда, но никой не пее De' miei bollenti така, както него, с едни интересни нюанси. Но да се върна на Силс, при скоростта, с която пее, има великолепна дикция, но пък и знаеш, че трудно се запалих по Бабълс, но всичко се обърна. Ще трябва да ти устроим няколко прослушвания за нея и Груберова, а може би и за Лейла Генчер :bounce:

Credeasi misera!
Аватар
Barberini
В началото бе словото
 
Мнения: 17
Регистриран на: 02 Юли 2008, 19:37
Благодарил (а): 0 пъти.
Поблагодарили: 1 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Търговецът на кристал » 29 Ное 2011, 12:35

Аз мисля, че този запис, за който говориш (на Груберова, имам предвид), сме го слушали още отдавна, в ония години на АйСиКю. :) И дружно я харесвахме, но нещата малко стигат до спора Гоби/Бастианини. Просто единият има нещо в плюс. :)

Какво си разправял на майка ми за събота, м? ;)
"Аз съм половинчата, незаключена, с една обувка, с половин сърце , аз съм лъч в безкрая, неизслушан диск... наивна много пъти, шарена, непослушна..."
В края на ноември
Аватар
Търговецът на кристал
My kinda heaven
 
Мнения: 9907
Регистриран на: 22 Юли 2005, 16:12
Местоположение: Танжер. И не само.
Благодарил (а): 226 пъти.
Поблагодарили: 853 пъти.

Re: Opera Contest 14 - "Sempre Libera" ("La Traviata", Verdi

Мнениеот Dr Dulcamara » 29 Ное 2011, 21:42

Примера с Бевърли Силс не го разбирам, Barberini. Може би, защото не ми допада тембърът на гласа й. Аз бих предпочел това http://www.youtube.com/watch?v=DaGMBqye ... re=related .
Аватар
Dr Dulcamara
Форумозавър Рекс
 
Мнения: 759
Регистриран на: 16 Окт 2010, 18:39
Местоположение: София
Благодарил (а): 94 пъти.
Поблагодарили: 158 пъти.


  • Similar topics
    Отговори
    Преглеждания
     Последно мнение

Назад към Театър, кино и телевизия

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта